2025 tavaszán három fős csapatunk részt vett egy különleges országos UNESCO pályázaton, amelynek középpontjában a magyarországi világörökségi helyszínek és szellemi kulturális örökségek álltak. A feladatunk az volt, hogy egy általunk választott helyszínen azonosítsunk egy problémát vagy fejlesztési lehetőséget, majd erre egy kreatív, mesterséges intelligencia (MI) segítségével kidolgozott megoldást javasoljunk. Mi a pécsi Cella Septichora Látogatóközpontot választottuk, ahol a város alatt rejtőző ókeresztény sírkamrák több mint 1600 éves múltját ismerhettük meg közelebbről.

A helyszíni bejárás és kutatás során azt a kihívást azonosítottuk, hogy a kiállítás mai formájában kevéssé szólítja meg a fiatalokat. A Z generáció tagjai digitális világban élnek, ahol az élmények interaktívak, gyorsan fogyaszthatók, és sokszor vizuálisan túlingerlők. Célunk az volt, hogy ezt a különleges örökségi helyszínt számukra is vonzóvá tegyük, miközben a történelmi értékeit is megőrizzük.

A mesterséges intelligencia segítségével számos ötletet dolgoztunk ki: például QR-kódos, helyszíni kalandjátékot, egy „Római Kaland” nevű mobilalkalmazást, amelyben digitális karakterek vezetik végig a látogatót, vagy épp közösségimédia-kampányokat, melyek a fiatalok saját nyelvén kommunikálnának. Ezek mind digitális lehetőségek, melyek persze érdekes ötletek, de egyfelől anyagilag nem egyszerűen megvalósíthatók, másfelől a Látogatóközpontban segítőnk is azt javasolta, hogy nem mindig a digitális megoldásokkal kell megközelíteni a fiatalokat. Sokszor hatásosabbak a helyszíni, játékos, kicsit versengésre sarkalló feladatok. Ezért végül egy kocsmakvízhez hasonló, fiatalokat megszólító kvízt állítottunk össze javaslatként, melynek kivitelezésében szintén a mesterséges intelligenciával együtt dolgoztunk.

2025. június 19–20-án Veszprémben, az országos döntőn adhattuk elő a projektünket, mellyel 8. helyet értünk el. Ez a projekt számunkra nemcsak egy verseny volt, hanem igazi csapatmunka, élményszerű tanulás és közös gondolkodás arról, hogy hogyan lehet a múlt értékeit a jelen nyelvén továbbadni.
Ami nekünk a legnagyobb tanulság volt: a múlt tényleg akkor lesz élő, ha mi is kapcsolódunk hozzá. És ehhez néha elég csak egy jó ötlet, egy MI és egy lelkes csapat.

Magyari Mira, Nyaka Fanni Dorina, Varga Dóra Alexandra 11. B, Muráth Eszter