2015. február 19-én rendeztük meg immáron ötödik alkalommal iskolánkban a JDI háziversenyét. Az idei megmérettetésen a vasárnapi boltbezárásról és az 50 órás közösségi szolgálat esetleges megszűntetéséről vitáztak a versenyzők.

Gratulálunk a résztvevőknek: Kaprinyák Csilla (10. C), Nemes Ádám (10. C), Nick Patrick (10. C) és Angyal Olivér (10. E) A regionális fordulóba végül Nemes Ádám és Nick Patrick jutott be.
Külön örömet jelentett számunkra, hogy az idei zsűri tagjai körében ismét köszönthettük Ann-Kathrin Neuhaust, aki az előző tanévben önkéntesként segítette munkánkat.

Jugend Debattiert International (JDI) - Vitázik a Világ Ifjúsága
Schulbundqualifikation JDI

Das fünfte Mal wurde die Schulrunde „JDI” in unserer Schule organisiert. Unsere Kandidaten gaben sich auch dieses Jahr viel Mühe während der Debatte. Die Fragen „Sollen Läden sonntags geschlossen bleiben?” und „Soll der 50-Stunden  Freiwilligendienst abgeschafft werden?”bereiteten ihnen keine Schwierigkeiten und so führten sie lebendige und interessante Debatten über die genannten Themen durch.
Wir gratulieren den erfolgreichen Teilnehmern Kaprinyák Csilla (10. C), Nemes Ádám (10. C), Nick Patrick (10. C) und Angyal Olivér (10. E).
Besondere Freude bereitete uns, dass wir dieses Jahr unsere ehemalige Freiwillige, Ann-Kathrin Neuhaus unter den Juroren wieder begrüßen konnten.

 

2015. januárjában és februárjában zajlott le iskolánkan a „Vitázik a Világ Ifjúsága“ németnyelvű vitaversenyre felkészítő tréning.

A programot a MAGYAR TEHETSÉGSEGÍTŐ SZERVEZETEK SZÖVETSÉGE TEHETSÉGHIDAK PROJEKTIRODA pályázatán elnyert összegből  valósítottuk meg.

Diákjaink így írnak a felkészítésről:

Als ich voriges Jahr bei der Schulverbundqualifikation von Jugend debattiert international ausgefallen bin, wusste schon, dass ich nächstes Jahr wieder mitmachen will. Das ist auch so geschehen. Meiner Meinung nach ist dieser Wettbewerb gut um die Sprache zu üben, neue Kontakte zu knüpfen und auch die Kenntnisse von einigen Sachen zu erweitern. Der Wettbewerb und die Argumentation wird auch sehr viel bei DSD II-Prüfung helfen. Während eines Jahres konnte ich mich gut entwickeln sowohl in Deutsch als auch in Überzeugungskraft und Ausdrucksvermögen, die ganz wichtig bei JDI sind.
Auch das Training, das wir in der Schule gemacht haben hat viel geholfen. Wir haben es in meiner Deutschgruppe und kamen noch einige dazu, die der Wettbewerb interessiert hat, veranstaltet. Mit Hilfe unserer Lehrerinnen und unseres Freiwilligen, Kai und viel Spielens haben wir uns für den Wettbewerb ganz gut vorbereitet. Wir haben die Schritte einer Debatte, die Sammlung der Argumenten und eigentlich das diskrete Diskutieren miteinander geübt. In kleineren Gruppen mussten wir Streitfragen, über Sachen herausfinden, die uns eigentlich im Alltag stören und danach haben wir Mikordebatten darüber gemacht.
Einige haben auch zum echten Debattieren Lust bekommen und mit den Streitfragen, „Soll der 50-stündigen Freiwilligendienst an ungarischen Schulen abgeschafft werden?“ und „Sollen Läden sonntags geschlossen bleiben?“ die Schulrunde des Debattenwettbewerbes durchgeführt. Ich habe die Fragen gut gefunden, weil sie meines Erachtens uns ganz betroffen haben.


Tavaly, mikor a „Vitázik a világ ifjúsága” német nyelvű vitaverseny második fordulójából kiestem, eldöntöttem, hogy következő évben is indulni fogok rajta. Ez így is történt. Véleményem szerint a verseny nagyon jó abban, hogy gyakoroljuk a német nyelvet, új ismeretségekre tegyünk szert és az ismereteink bővítésére dolgokról, amikkel a hétköznapokban, mint fiatal nem foglalkoznánk. A vitaverseny és az érvelés a tizenkettedik tanév során megszerezhető DSD-nyelvvizsga sikeres teljesítésében is rendkívül sokat segít.
Az elmúlt egy évben sokat fejlődtem a német nyelv használatában, a meggyőzőerőben és a kifejezőkészségemben is, amik mind fontosak a versenyben. Az iskolában megrendezett tréning is sokat segített. A németcsoportom és még néhányan, akiket érdekelt a verseny részt vettek rajta. Tanáraink és német önkéntesünk, Kai segítségével jól felkészültünk a versenyre. Játékokkal feloldottuk a hangulatot, majd végigvettük egy vita részeit, a megfelelő érvek keresését gyakoroltuk, illetve azt, hogy hogyan vitázzunk diszkréten társainkkal. Kisebb csoportokban úgynevezett vitakérdéseket kellett írnunk arról, ami minket a hétköznapokban zavar, majd röviden megvitatni őket.
Néhányan kedvet is kaptak a versenyhez, majd a Legyen-e az 50 órás közösségi szolgálat a magyar iskolákban eltörölve?, illetve a Maradjanak-e a boltok vasárnaponként zárva? Vitakérdésekkel megrendeztük az iskolai fordulóját a versenynek. Úgy gondolom, hogy jó témákról vitatkozhattunk, hiszen aktuálisak és minket is érintenek.

Nick Patrick 10 c: JDI-Training, Babits

 

A „Jugend debattiert international” egy gimnáziumok számára indított németnyelvű vitaverseny. Előző évben, mikor a  PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola diákja lettem, lehetőséget kaptam a részvételre, ugyanúgy mint az idei évben. A gyakorlást nagyon hasznosnak találtam, még úgy is, hogy a versenyen nem indultam el. Ahogy visszaemlékszem, mindig a játékos bevezetés és a sok nevetés jut eszembe. Nagyon jó volt az osztálytársaimmal és évfolyamtársaimmal együtt tölteni a délutánt, még akkor is ha ezek az órák igazából megerőltetőek voltak. A vita sok koncentrációt igényelt, mégis azt gondolom, hogy óriási segítséget nyújtott számomra a német nyelv tanulásában, illetve a használatában is, mert a cél érdekében sok érvet kellett megfogalmaznom és ismertetnem is a többiekkel. Részről részre megvizsgáltuk egy vita felépítését, segítségképp kifejezéseket gyűjtöttünk, majd elő is adtuk ezeket. Mindig másik szemszögből közelítettünk meg egy problémát, hiszen vagy pro vagy contra oldalt képviseltünk. Olykor támadtak nézeteltérések, nem tudtunk megegyezni egy dologban, de a végén mindig nevetéssel zárult. Úgy gondolom, hogy sok tapasztalatot és ismeretet szereztem, és egyértelműen hasznosnak találom a felkészülést. Talán egyszer még a versenyen is elindulok…

„Jugend debattiert international” ist ein Debattenwettbewerb für Gymnasien. Voriges Jahr, als ich Schülerin von PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola geworden bin, habe ich die Möglichkeit bekommen, am Wettbewerb teilzunehmen, wie in diesem Jahr. Das Training habe ich sehr nützlich gefunden, obwohl ich an der Schulrunde nicht teilgenommen habe. Wenn ich mich an das Training erinnere, fallen mir die spielerischen Einleitungen und das viele Lachen ein. Es war sehr gut, den Nachmittag mit meinen MitschülerInnen und SchülerInnen aus meinem Jahrgang zu verbringen, trotz der Tatsache, dass diese Stunden eigentlich anstrengend waren. Zu einer Debatte braucht man viel Konzentration, aber ich denke, dass es riesengroße Hilfe für mich bedeutet, sowohl beim Lernen, als auch bei der Benutzung der deutschen Sprache. Für das Ziel musste ich viele Argumente sammeln und diese den Anderen  erklären. Wir haben jeden Teil einer Debatte untersucht und geübt, als künftige Hilfe haben wir Ausdrücke gesammelt, und am Ende haben wir debattiert. Wir haben ein Problem immer aus verschiedenen Aspekten untersucht, da es auch eine „pro” und „contra” Seite gibt. Manchmal waren unter uns Auseinandersetzungen, aber daraus wurden immer Pointen. Meiner Meinung nach habe ich viele Erfahrungen und Kenntnisse erworben. Wenn ich das ganze Projekt in einem Satz zusammenfassen möchte, kann ich sagen: Ich bin eindeutig dafür, dass die Schüler in der 9. und 10. Klassen an diesem Wettbewerb teilnehmen sollen!

Göller Réka