Iskolánk 2019-ben sikeresen pályázott az Erasmus+ mobilitási programban. A "Módszertani megújulással a pedagógiai hatékonyság és eredményesség növeléséért" című tanári pályázatunkkal az országosan mindössze 99 támogatott projekt közé kerültünk, mellyel több mint 32 ezer euró támogatást nyertünk szakmai fejlesztési céljaink elérése érdekében nemzetközi programokra: képzésekre és szakmai látogatásokra.

A mobilitások Európa szerte valósulnak meg 2019. június 15. - 2021. június 14. között. A nemzetközi kitekintés új utat nyit iskolánk fejlesztéséhez: a mobilitások hozzájárulnak iskolánk hosszú távú céljainak megvalósításához, a tantestület módszertani megújulásához, diákjaink jobb eredményeihez, intézményünk nemzetközi kapcsolatainak bővüléséhez.

2019 nyarán Németországba, Olaszországba, az Egyesült Királyságba és Horvátországba utazott hét pedagógusunk. 2020-ban Izlandon, Írországban, Dániában, Portugáliában, Finnországban, Litvániában és Spanyolországban szerez  új ismereteket és tapasztalatokat a tantestületünk további 9 tagja.

Hosszú Barbara
projektkoordinátor

Alábbi nevekre kattintva elolvashatják kollégáink beszámolóját:

Sulyok Andrea - Egyesült Királyság 

Hosszú Barbara - Németország

Maul Borbála és Engel Mária - Németország

Muráth Eszter - Horvátország

Tarnai Dóra - Olaszország

Zsombori Barbara - Horvátország

Máté Zsolt - Írország

Hosszú Barbara - Dánia

Lőrinczi Adrien - Portugália

Pálné Porst Andrea - Szlovénia

Jaszenovics Sándor - Németország

Árvay Zsófia - Izland

Lőrinczi Adrien

Lőrinczi Adrien, Sebestyén Emese - Lettország


Sulyok Andrea, intézményegység-vezető beszámolója

A feltöltődésre, tapasztalatcserére, igényes szakmai programokra nekünk, tanároknak is szükségünk van. Ahogy a képzés elvégzését igazoló dokumentum ünnepélyes átadásán a londoni intézmény igazgatója elmondta, senki nem lehet elég idős és elég okos ahhoz, hogy még többet ne tanuljon.

  

Angol szakosként Angliát, azon belül Londont választottam. A célnyelvi környezet, a kulturális pezsgés, a színházak, múzeumok, kiállítások vonzottak már sokadszorra ide.

Tartalmas képzésen vettem részt, sok érdekes történetet hallottam. Tetszett a készségfejlesztésről, a különböző tanulási stílusokról tartott eszmecsere éppúgy, mint tanárunkkal tett városi séta, ahol felfedeztük Hampstead és a Kenwood House környékét. A kastélyt a 17. században építették, a 20. században a híres ír sörgyáros, Guinness tulajdonába került, jelenleg képtár. Olyan hírességek otthona mellett haladtunk el, mint Jamie Oliver, vagy Kate Moss. Jó volt hallani a londoniak véleményét aktuális kérdésekről, mint a Brexit, az uralkodóház, vagy éppen az Európai Unió.

Szabadidőmben megnéztem egy előadást a West Enden, Starry Messenger címmel, mely egy középkorú tanár életközép válságát dolgozza fel, tele humoros epizódokkal Elizabeth McGovern és Matthew Broderick főszereplésével. Jártam még galériákban, vezetett sétán a Sohoban, Notting Hillen, a Sztárom a párom forgatási helyszínén, és a Portobello Roadon, a népszerű angol bolhapiacon, ahol régi golfütőktől az angol porcelánig minden kapható.

   

  

A legnagyobb élmény az emberek nyitottsága, kedvessége és segítőkészsége volt. Jó volt velük beszélgetni, részesévé válni mindennapjaiknak.

Sulyok Andrea

London, Egyesült Királyság

2019. július 6-13.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (honlapon) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

vissza a beszámolókhoz


Hosszú Barbara, projektkoordinátor beszámolója

Németországban jártam…

Iskolánk Erasmus+ pályázatának keretein belül 2019 nyarán Düsseldorfban képezhettem magam tovább. Az általam választott kurzus célja a mobil alkalmazások és eszközök használatának elsajátítása volt, melyekkel a tanóráimat változatosabbá tehetem, alkalmazkodva a modern kor kihívásaihoz.

 

A továbbképzést rendkívül hasznosnak találtam, mivel számos új ismeretre és tapasztalatra tettem szert, ill. fontos volt számomra a spanyol, bolgár, lett, lengyel és magyar  kollégákkal való tapasztalatcsere is. A workshopon tematizált alkalmazásokat (pl. Learnigapps, Kahoot, Quizizz, Answergarden, Padlet) rendszeresen használom óráimon, azonban itt készítettem először saját honlapot, megismerkedtem a QR-kódok alkalmazásával a tanórákon és elméleti tudásomat is bővítettem a fotók szerzői jogvédelmével kapcsolatban. Német nyelvtanárként nagy örömömre szolgált, hogy Németországban lehettem és a német nyelvet gyakorolhattam.

    

  Düsseldorf gyönyörű! A régi óvárosi épületeket az ikonikus görbe(!)médiaszékházak épületei és a legnagyobb divatcégek elegáns üzletei ölelik körbe a Rajna partján. A szakmai tudásom bővítése mellett meg kellett kóstolnom – ha már ott voltam - a jellegzetes Currywurstot, egy szelet Käsekuchent, a helyben készült Löwensenf mustárt, az Altbier és a Killepitsch italokat, miközben a Düsseldorfból származó ismert együttes, a Die Toten Hosen dalait hallgattam.

A kulináris élvezetek mellett egy gyilkosság részleteire is fény derült egy kocsmaszínházban, de a kínai művész, Ai Weiwei sok millió legóból készült képei is egyedülálló élményt nyújtottak. Düsseldorfi utam hatalmas feltöltődés volt számomra!

  

Hosszú Barbara

Németország, Düsseldorf

2019.08.05-09.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (honlapon) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

vissza a beszámolókhoz


Engel Mária és Maul Borbála beszámolója

Egy hét Berlinben.

Július elején az ERASMUS+ mobilitási program keretében 8 napot töltöttünk a német fővárosban, Berlinben. 

1. Az NDK éveiben épült tévétorony a Mária-templommal

 Elsősorban német nyelvtudásunkat szerettük volna bővíteni, de ígéretes volt a tanfolyam kínálata módszertani szempontból is: Intensiv Deutschkurs und CLIL für Lehrer – Berlin (CLIL – Tartalmat és Nyelvet Integráló Tanulás).

A tanfolyam tényleg intenzív volt. Délelőttönként és három délután dolgoztunk kisebb csoportokban (8-12 fő), elsősorban szókincsünk, lexikális és kulturális ismereteink bővültek. 

 2. Olasz, orosz, szlovén, finn, német kollégák egy óraközi szünetben

Természetesen kirándultunk is, pl. Potsdamba, ahol megtaláltuk Nagy Frigyes és kutyáinak sírját.

3. A CLIL-csoport Potsdamban

4. Nagy Frigyes sírja (a krumplik arra emlékeztetnek, hogy ő honosította meg a növényt Poroszországban)

Szabadidőnkben a német fővárossal ismerkedtünk. Néhány kép Berlin arcaiból – ahogy mi láttuk 2019 nyarán.

A berlini fal

5. A Berlini fal egykori helyét jelölik a vasoszlopok

6. Ez is a Berlini fal – az East Side Galery, a világ leghosszabb szabadtéri kortárs kiállítása (1316 m)

Együtt múlt és jelen, régi és új 

7. A Vilmos császár-emléktemplom

8. Modern szálloda – háttérben a Berlini dóm kupolája

Délutáni és esti hangulatkép

9. Délutáni kávé a Rausch csoki-manufaktúra kávézójában

10. A Hackesche Höfe egyik legszebb szecessziós belső udvara

Engel Mária, Maul Borbála

Berlin, Németország

2019.07.01-05.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (honlapon) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

vissza a beszámolókhoz


Muráth Eszter beszámolója

Júliusban Horvátországban, Mošćenička Dragá-ban vettem részt egy német nyelvű tanfolyamon, melynek témája „Glück(lich) im Unterricht” volt, azaz a boldogság, a boldogságra való képesség az oktatásban. A téma csak első olvasatra tűnik szokatlannak, de ha tudjuk, hogy több német és osztrák tartományban már tantárgyként oktatják a "boldogság"-ot, akkor érthető, hogy miért kapcsolódik a téma az oktatáshoz.

Foglalkoztunk a boldogság elméleti hátterével a pozitív pszichológia szemszögéből, illetve végeztünk gyakorlati feladatokat, melyeket a saját iskoláinkban a tanulókkal is el tudunk majd végezni.

  

Számomra hasznosítható módszereket kaptam. Noha nem oktatjuk a témát tantárgyként Magyarországon, de osztályfőnök vagyok, ezért osztályfőnöki órákon jól tudom majd alkalmazni az önbizalomnövelő, önismereti, közösségformáló gyakorlatokat. A német mint idegen nyelv tantárgy tanításában is fel tudom használni a megismert német nyelvű anyagokat.

Az osztrák kurzusvezető nagy tapasztalattal rendelkezett, több mint 10 éve vezet hasonló kurzusokat. Jól egyensúlyozott az elmélet és a gyakorlat között.

  

A téma feldolgozása mellett megismerhettem az osztrák és német tartományok oktatási rendszerét, több német és osztrák kollégával a mobilitás óta is kapcsolatban vagyunk további tapasztalatcsere céljából.

A mobilitáson bemutathattam magyar vonatkozású anyagokat is:  Dr Vidovszky Gábor Örömtréning módszerét választottam, mely magyar és német nyelven is szabadon elérhető: http://oromtrening.com/

A „Boldogság-kurzus”-t kiválóan támogatta a gyönyörű tengerparti helyszín is: a szemináriumi terem teraszáról közvetlen közelről figyelhettük meg a tenger ezernyi arcát, sőt, ebédidőben rövid úszásra, fürdésre is volt lehetőségünk.

Muráth Eszter

Horvátország, Mošćenička Draga

2019.07.08-12.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (honlapon) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

vissza a beszámolókhoz


Tarnai Dóra beszámolója

Az idei nyár közepén Olaszországba utaztam, hogy részt vegyek egy pedagógusoknak tartott kurzuson. Applikációkról, weboldal szerkesztésről, e-learning platformokról tanultunk, és mélyítettük már meglévő ismereteinket. Hét évnyi szünet után nagyszerű lehetőség volt ez az út, hogy a tanításra újra ráhangolódjak és inspirálódjak.

Az elmúlt évek technikai fejlődése így talán kisebb kihívást jelent majd a tanítás során és a diákokhoz, igényeikhez közelebb visz.

Az kurzus mellett jutott időm, hogy körbe nézzek Bologna városában, operaelőadáson vegyek részt a veronai arénában és a pármai sonka készítéséről is megtudjak mindent, amit egy kézműves sonkaműhelyben az ember megtudhat. Várom, hogy tapasztalataimat megosszam a kollégákkal, diákokkal, és a tanultakat hasznosíthassam az angol és olasz órákon.

Tarnai Dóra

Olaszország, Bologna

2019.07.14-20.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (honlapon) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

vissza a beszámolókhoz


Zsombori Barbara beszámolója

2019 augusztusában tölthettem 12 napot Horvátországban, Pula városában. A kurzus, amin részt vettem, a Drama In Education: A Holistic Approach To Teaching With Drama Techniques hangzatos címet viselte és a drámapedagógia módszereinek használatával foglalkozott. Azt hihetnénk, hogy itt művészeti képzésről volt szó, ám a tanítási dráma valójában minden tantárgy oktatásában alkalmazható, és kitűnő eszköz a diákok érdeklődésének és motivációjának felkeltésére.

Angol nyelven zajlott a kommunikáció a résztvevők közt, akik Spanyol-, Német-, Lengyel-, Észtországból, Litvániából és Bulgáriából érkeztek. Színes társaság alakult ki a nagyszerű pedagógusokból, akik országaik és iskoláik képviselőiként megosztották egymással tapasztalataikat és hivatásszeretetüket is. A résztvevők nyelvtanárok, matematika, testnevelés tárgyakat oktatók voltak többnyire. Ami összekötötte őket, az a hivatásszeretet volt és a lelkesedés, a nyitottság az új módszerek iránt. Semmi sem tudja jobban fenntartani ezeket a pozitív energiákat, mint egy nemzetközi képzés a tengerparton.

A város nevezetességeit és strandjait is megismerhettük, felejthetetlen élményekkel tértünk haza. A megismert gyakorlatokkal, a szakirodalommal gazdagítva immár otthoni iskoláink tanítási gyakorlatát. 

Pula, Amfiteátrum

Zsombori Barbara

Horvátország, Pula

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (honlapon) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

vissza a beszámolókhoz


Máté Zsolt beszámolója

Informatika és történelem szakos tanárként fontosnak tartom, hogy a lehető legtöbb IKT eszköz, technológiát ismerjem. Ezért esett a választásom az Europass továbbképzőközpont dublini okostelefonok és táblagépek tanórai használatát fejlesztő kurzusra.

A képzésen a 2019/2020-as tanév őszi szünetében vettem részt. Az ötnapos képzésen sok, a mindennapokban mind az új ismeretek átadásában, mind a számonkérés során felhasználható felületet, alkalmazást és honlapot ismerhettem meg.

Az Európa több országából érkező kollégákkal egy praktikus, hasznos továbbképzésen vettünk részt. A képzés kiegészült kulturális programokkal, így egy délután várost néztünk, a képzés utolsó napját követően pedig egy napos buszos túrát tettünk a moheri sziklákhoz. Írország a maga gazdag történelmével, lélegzetelállító kulturális örökségével ámulatba ejtett és bízom benne, hogy a jövőben lesz alkalmam visszatérni.

Összességében egy nagyon tartalmas és hasznos programnak lehettem a részese, amiért nagyon hálás vagyok a szervezőknek, kollégáimnak.

Iskolánk bemutatásakor

Továbbképzésen

A résztvevők között

Dublin váránál

Moher szikláinál

Glendalough tónál

Máté Zsolt

Írország

vissza a beszámolókhoz


 

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.