Tájékoztató anyag a felső tagozatos és középiskolás tanulóknak az egységes európai és a nemzeti segélyhívó számok használatával kapcsolatban


A 112-es segélyhívó központ az Országos Rendőr-főkapitányság egyik szervezeti egysége, ahol elvégzik a rendőrség, a mentők és tűzoltók értesítését.
Magyarországon a nemzeti segélyhívószámokat (104, 105, 107) nem szüntették meg, ezek egységesen a 112 európai segélyhívó számon csörögnek, melyeket a miskolci és a szombathelyi Hívásfogadó központban fogadnak a 112-es hívásfogadó operátorok.

Az Európai Segélyhívó szám:

  • Európa szerte elérhető
  • körzeti szám nélkül hívható (elegendő a 112 szám tárcsázása)
  • ingyenes
  • elsőbbsége van mind a mobil, mind a vonalas hálózatokon
  • akár külföldi személyek is hívhatják, mert operátoraink között többen beszélnek idegen nyelvet
  • minden mobilhálózatról hívható
  • a legtöbb mobiltelefonon billentyűzár feloldása nélkül is tárcsázható

2014. március 13. és 2017. december 31. között a hívásfogadó központok mindösszesen 17 247 761 hívást kezeltek, amelyből 3 698 485 volt valós segélykérés, és 11 687 867 intézkedést nem igénylő vagy rosszindulatú, „szórakozó” jellegű, azaz az összes a hívásfogadó központba érkező hívásokból közel 70 % volt az, ami nem igényelt intézkedést.

Mikor kell hívnunk a 112-t?

  • minden olyan esetben, amikor életveszély áll fenn. (pl.: beleszaladt valaki az üvegajtóba és nagyon vérzik, elesett a kerékpárral és betört a feje, eltört a keze);
  • baleseteknél: közúti, légi, vasúti, vízi baleset. (pl.: két autó összeütközött vagy felborult egy csónak);
  • mérgezés vagy kábítószer-túladagolása esetén, radioaktív sugárzás, vagy veszélyes anyag kiáramlása miatt;
  • tűz, földrengés, árvíz, viharkár, épületomlás, gázszivárgás, szélsőséges meteorológiai helyzet;
  • valamilyen bűncselekmény szemtanúja, sértettje (pl.: emberölés, fegyveres rablás, lopás, garázdaság, verekedés);
  • eltűnt vagy öngyilkos szándékú személy megtalálásához kér segítséget a bejelentő, ismeretlen kisgyermek találásáról, kánikulában zárt gépkocsiban hagyott kisgyermekről vagy állatról, rendkívüli időjárási viszonyoknál hajléktalan személy közterületen alvásáról van információja;
  • a közlekedési jelzések megrongálódását, működésképtelenségét vagy egyéb vészhelyzeteket (pl.: gyerekek köveket dobálnak az autóútra), közlekedési akadályokat (pl.: közút veszélyes szennyeződése), közüzemi zavarokat (pl.: leszakadt veszélyes, szikrázó villanyvezeték, úttestre kidőlt fa, ami a közlekedést akadályozza) észlel a bejelentő;
  • rendkívüli halál történik (pl.: vízből kivetett elhunyt személy találása),
  • körözött vagy elővezetni kívánt személy, vagy körözött tárgy (gépjármű, ékszer) hollétéről van információja, talált tárgyról, elhagyott „gyanús csomagról”, állatról, esetleg álrendőrök, házaló ügynökök, házaló adománygyűjtők működéséről van tudomása.

Mi a teendő segélyhívás kezdeményezésekor?

  • ha vészhelyzetet észlelsz, először végy egy mély levegőt, majd higgadtan tárcsázd a 112-t;
  • a segélyhívást fogadó operátor bejelentkezése után röviden, világosan mondd el, hogy mi történt;
  • higgadtan közöld a neved, telefonszámod és a címet (helyszínt), ahol a vészhelyzet történt.

Az operátor által feltett legfontosabb kérdések:

  • Hol történt az esemény?
  • Mi történt?

(Röviden mondd el a helyzetet, ebből az irányítást végző központ tudni fogja, hogy milyen jellegű és mértékű segítségre van szükség.)

  • Kinek van szüksége segítségre?
  • A bejelentő milyen telefonszámon hívható vissza?

(Arra az esetre, ha címet szeretnének pontosítani, vagy hiányzik valamilyen adat.)

  • Van-e közvetlen életveszély?
  • Vannak-e sérültek? Hány sérült van?

(A mentősök számára nagyon fontos, hogy hogyan, hány mentővel vonuljanak a helyszínre.)

  • Folyamatban van-e még az esemény, ha nem, akkor mennyi idő telt el az esemény és a bejelentés bekövetkezése között?
  • Van-e tűzre utaló jel?
  • Fontos, hogy az állampolgár a bejelentés során a lehető legpontosabban határozza meg az esemény helyszínét, egyértelmű cím hiányában annak megközelítési módját.

Ezekben az esetekben TILOS hívni a segélyhívó számot:

  • Valótlan esemény bejelentése.
  • Rosszindulatú hívás kezdeményezése. (Pl.: pizza rendelés, taxi szolgáltatás, csak beszélgetni akarsz)
  • Elfelejtetted a PIN kódod.
  • Szórakozni vagy játszani szeretnél a telefonvonallal.
  • Csak a telefon működőképességét szeretnéd kipróbálni.

Az indokolatlan hívások túlterhelhetik a rendszert, veszélybe sodorva azoknak az életét, akik valóban a készenléti szervek segítségére szorulnak!

Csak indokolt esetben hívd a 112-es segélyhívó számot!

A 112-es segélyhívó szám indokolatlan hívása a szabálysértésekről, a szabályértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény értelmében szabálysértésnek minősül, mely pénzbírságot vagy elzárást vonhat maga után. A pénzbírság legmagasabb összege százötvenezer forint.